نتایج دقیق و با کیفیت را از مجهزترین و متخصص ترین ها بخواید
مجتمع حکیم
تلفن تماس
03132209893
شنبه تا چهارشنبه : 20:30 - 6:15 پنجشنبه : 19:00 - 6:15 روزهای تعطیل : 13:00 - 6:15
12 مرداد 1398 توسط apak 0 دیدگاه

کم کاری تیروئید چیست؟

در حالت اول خود غده تیروئید به اندازه کافی رشد نکرده است، که به آن آتروفی تیروئید میگویند.
 در حالت دوم، تیروئید وظیفه خود را انجام میدهد ولی هورمن های درست شده توسط تیروئید دچار اشکال هستند به دنبال این حالت تیروئید بزرگ شده و گواتر بوجود میآید، که در این حالت هم گواتر و هم کم کاری تیروئید هر 2 وجود دارند.
 در حالت سوم، غده تیروئید طبیعی است ولی محرک اصلی برای ساخت هورمون وجود ندارد
در مورد کم کاری مادر زادی تیروئید، از هر 4 هزار نوزاد که بدنیا میآیند، یک مورد کم کاری تیروئید وجود دارد.
 البته متاسفانه در ایران از هر 950 نوزاد  متولد شده، یک نفر مبتلا به کم کاری تیروئید است
کم کاری اکتسابی معمولاً در بزرگسالان بوجود میآید و شیوع آن در 1 تا 2 درصد زنان و 2/. درصد مردان است.
کم کاری اولیه تیروئید و گواتر حدود 95 درصد موارد کم کاری تیروئید راتشکیل میدهند. نوعی از کم کاری تیروئید وجود دارد که پس از درمان پرکاری باید با جراحی و یا تابش اشعه در رادیوتراپی ایجاد میشود و امروزه یکی از شایع ترین دلایل کم کاری تیروئید است.
مصرف بیش از حد ید سبب جلوگیری از ساخت هورمن ها میشود.
 معمولاً یدی که قبل از جراحی به بیمار داده میشود به صورت قطره لوگول است که 3 مرتبه در روز مصرف میشود و از ساخت و آزاد شدن هورمن جلوگیریکرده، هم چنین پرخونی تیروئید را کاهش داده، آنرا برای جراحی آماده میکند.
داروهای ضدتیروئید مثل متیمازول و پروپیل تیواوراسیل میتوانند باعث کم کاری تیروئید شوند.
 التهاب تیروئید بر اثر ویروس ها یا پس از زایمان هم میتوانند در نهایت منجر به کم کاری تیروئید گردند.
علائم و نشانه های کم کاری تیروئید
یکی از مهمترین علائم، خستگی و ضعف میباشد.
 عدم تحمل سرما، تنگی نفس هنگام فعالیت، اضافه وزن، اختلال خلق و خو، یبوست، کند شدن تکلم و فرایندهای ذهنی، کاهش ضربان قلب، از مهمترین علائم کم کاری تیروئید میباشند .
در کم کاری تیروئید به علت رسوب اسیدهیالورونیک و جذب آب، ظاهر بیمار متورم است. تجمع این مواد در پلک چشم، زبان، حنجره و پوست دست میگردد. پوست بیماران خشک بوده و ترشح غدد عرق کاهش مییابد.
از طرف دیگر به علت انقباض عروق پوستی، پوست سرد و رنگ پریده است.
از دیگر علائم کاهش ضربان قلب و ریزش مو است. کلسترول در این افراد بالا میرود. 10 تا 20 درصد از این بیماران دچار فشارخون بالا نیز میشوند. کم اشتهایی و یبوست از دیگر شکایات این افراد است.
در برخورد با بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید همیشه باید کم کاری غده فوق کلیوی و خطر بروز  بحران فوق کلیوی(آدرنال) را مد نظر قرار داد. تغییرات واضح ناخن همانند پرکاری تیروئید وجود ندارد. حدود 40 درصد افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، کم خونی دارند.
با اندازه گیریT.S.H , T4 , T3، کم کاری تیروئید مشخص میشود. برای درمان نیز داروی لووتیروکسین تجویز میشود.
 ممکن است در هفته اول مصرف این دارو افراد دچار ریزش مو، تپش قلب و لرزش شوند. 8-6 هفته بعد از درمان میزان هورمن ها به حد  طبیعی میرسد ولیT.S.H بعد از 3 ماه به حد طبیعی خود بر میگردد.